Kiss Rebeka blogja

magyar-média tanárszakos hallgató értekezése

Digitális kompetencia és 21.századi készségek

2019. szeptember 10. 18:25 - kiss.rebeka

Miben más az iskola napjainkan? Mik azok a képességek amiket az új nebulóknak el kell sajátítaniuk? Erre egy remek videót kerestem nektek.

Ha megnéztétek a videót, valószínűleg, láthatjátok, hogy a 4C, magyarul 4K az a terület, amelyeket az oktatás megcéloz. Ezek a Kritikus gondolkodás, a Kreativitás, a Kommunikáció és a Kollaboráció. Ezek mind olyan tulajdonságok, amelyekre később, a munka során is szükségük lesz a gyerekeknek Ezeken kívül azonban nagy hangsúlyt kell fektetni arra, hogy a gyerekek ne csak megtanulják, hanem meg is értsék az anyagot és ezt gyakorlatban is tudják alkalmazni. Egyszóval megjelent az igény, arra, hogy sokkal inkább az életre neveljük, a gyerekeket. Ennek rendkívül hasznos eszközei lehetnek, ahogy a videóban is láttuk, a különböző modern technológiai eszközök. (pl.: okostábla, okostelefon, videómegosztó)

A jelenleg hatályban lévő NAT is ír, a digitális kompetenciák fejlesztéséről. Pontosan így fogalmaz a NAT:

"A digitális kompetencia felöleli az információs társadalom technológiáinak (információs és
kommunikációs technológia, a továbbiakban IKT) és a technológiák által hozzáférhetővé tett,
közvetített tartalmak magabiztos, kritikus és etikus használatát a társas kapcsolatok, a munka,
a kommunikáció és a szabadidő terén. " (NAT)

Ezt a kompetenciát a Nemzeti Alap Tanterv készségekre bontja, melyeket az iskolának, illetve a tanároknak kéne átadnia. Ilyen például az információ felismerése (azonosítása), visszakeresése, értékelése, tárolása, előállítása, bemutatása és cseréje; digitális tartalomalkotás és -megosztás, továbbá kommunikációs
együttműködés az interneten keresztül. Ezeknek a fejlődését tanárként főként az IKT eszközökkel segíthetjük, valamint megértethetjük a gyerekekkel azt, hogy ez miért fontos számukra. Segíthetünk nekik abban, hogy ezeket a ma már mindennapos eszközöket, érdemi módon tudják használni, akár a tanulmányaik során.

Azonban nyilván felmerül a kérdés, hogy mégis hogy kellene megtanítani a gyerekeknek, ezt a képességet, amikor az anyaggal is haladni kéne. Erre nagyon jó tippek, ötletek vannak. Például, médiatanárként én lehet, hogy feladnék egy filmet elemzésre, amiből kiselőadást kell csinálni. Adnék meg forrásokat, így a diák nem feltétlenül a saját véleményét írná le, hanem fejlődne például az információ felismerő készsége. Ezen kívül, nagyon hasznos lehet egyes órákon különböző interaktív programok használata. Ilyen például a Kahoot! alkalmazás. Mind magyarból, mind médiából hasznosnak tartom. Leginkább egy témakezdésnél figyelemfelhívó viccesebb tesztet tudnék elképzelni, valamint összefoglaláskor, egy komolyabb hangvételű tudásfelmérőt. Hiszen ez, mind a tanárnak, mind a diáknak visszajelzés.

videó: https://www.youtube.com/watch?v=QrEEVZa3f98&feature=emb_title

Kiss Rebeka 

komment
süti beállítások módosítása